Verleg je perspectief en ontdek nieuwe mogelijkheden

Ziekmakend zorgzaam

Het ziekteverzuim in onderwijs, gezondheidszorg en welzijn ligt aanzienlijk hoger dan in sectoren als de financiële dienstverlening of de horeca. Hoe kan dat en.. wat kan jij als zorgorganisatie doen om er voor te zorgen dat jouw verzuimpercentage niet hoger dan noodzakelijk is.

Beïnvloedbaar en niet-beïnvloedbaar ziekteverzuim

Ziekteverzuim bestaat grofweg uit drie verschillende groepen. De eerste groep zijn mensen met een niet werk gerelateerde ziekte dit zijn veelal lichamelijke ziektes waardoor mensen kort of langdurig niet in staat zijn om te werken. Daarnaast zijn er de kortdurende werkgerelateerde ziektes die vaak te maken hebben met (geestelijke of lichamelijke) overbelasting op het werk. Hieronder schaar ik ook het verzuim van mensen met een beetje hoofdpijn of een klein verkoudheidje die zich sneller dan gemiddeld ziek melden. En je hebt de groep langdurig zieken door structurele overbelasting met verschijnselen zoals een burnout.

De eerste groep vormt ziekteverzuim waar je totaal geen invloed op hebt. De tweede en de derde zijn vanuit twee kanten te beïnvloeden. Vanuit de werkgever kan je de omstandigheden organiseren die er voor zorgen dat het organisatieklimaat gezonder wordt. Vanuit de medewerker kan je er voor zorgen dat je van ziekmakend zorgzaam naar professioneel zorgzaam ontwikkeld.

Hoe word je de gezonde zorgzame professional

De gezonde professional is zich bewust van zijn of haar rol als dienstverlener. Het zorgen is een vak wat zorgvuldig professioneel wordt uitgevoerd. Uiteraard met hart en ziel maar niet over de grens van het toelaatbare. De professional kent zijn of haar grenzen en bewaakt deze. Zelfzorg komt voor de zorg voor anderen.

De gezonde professional is zich bewust dat goede zelfzorg belangrijk is. Hierbij is een gezonde leefstijl van groot belang. Gezond eten, voldoende slaap en voldoende beweging, maar ook voldoende aandacht voor sociale activiteiten en spirituele activiteit.

Af en toe stress en tijdelijke overbelasting is geen probleem als de basis ok is.

De goede zelfzorg helpt om bewust te kiezen voor een zakelijke houding. En daar wringt de schoen nogal eens. Immers er zijn fors meer mensen die aandacht nodig hebben dan je kan helpen. Er is minder budget dan je eigenlijk nodig hebt. Er zijn altijd slachtoffers als je zelf een fout(je) maakt. Je moet keuzes maken tussen iemand die dringend hulp nodig heeft en jouw eigen vrije tijd. Kijk je dan voldoende naar wat je “wel” doet en durf je hetgeen wat je “niet doet” bewust naast je neer te leggen. Ook als dat betekent dat….dat je het conflict met je leidinggevende of met collega’s moet aangaan.

Op tijd stoppen ook als je op dat moment nog energie genoeg hebt om veerkrachtig te blijven is belangrijk. De veerkracht heb je namelijk nodig. Continu onder spanning staan is een sluipmoordenaar die vroeg of laat toe kan slaan met langdurige uitval tot gevolg.

Sterker door training

Beter je grenzen aangeven, bewuster kiezen voor de professionele afstand en conflictvaardigheid is goed trainbaar. Zo krijg je meer inzicht in gedragsvoorkeuren door een MapsTell training. Grenzen aangeven en omgaan met feedback leer je in een training feedback en assertiviteit. Jij bent als professional namelijk niet verantwoordelijk voor alle problemen die je zou kunnen oplossen. Je bent verantwoordelijk voor het leveren van zorg binnen de grenzen van jouw takenpakket.

Neem gerust contact op om eens door te spreken hoe jij het ziekteverzuim in jouw team naar beneden kan krijgen?