“Ik wil ook zo n kleurentest voor mijn team”, krijg ik als trainer nogal eens te horen. “Je hebt er namelijk zo veel aan, en mijn medewerkers moeten wat roder worden”, komt er dan wel eens achteraan. Enkele jaren geleden zou ik meteen in de weerstand geschoten zijn omdat ik graag wat genuanceerder kijk naar gedrag en gedragsverandering en omdat ik genuanceerd kijk naar de analysetools.
Inmiddels heb ik geleerd dat de vragen een prachtig verlangen van de leidinggevende laten zien. Daar richt ik me dan ook op.
Na doorvragen ontdek ik meestal dat de leidinggevende die mij zo benadert meestal gefocust is op het behalen van de doeleen met zijn of haar team. Veel meer dan de teamleden zelf die bijvoorbeeld heel erg gefocust zijn op kwaliteit of op stabiliteit. Ze moeten veranderen, is in dit geval een insteek die totaal geen resultaat oplevert. Inzicht in patronen, werkprocessen en waardetoevoeging doet dat wel. Een kleurentraining kan hier zeker bij helpen. Inzicht in voorkeuren en vooral het gesprek onderling over de gedragsvoorkeuren en de verschillen in focus geeft mensen handvatten om bewust voor gedrag te kiezen.
Na het eerste gesprek waarbij het vooral gaat over doelen, focusgebieden en het beoogde resultaat komt er dan ruimte om te praten over de kleurentaal die voor veel mensen tot de verbeelding spreekt. De één zweert er bij en de ander noemt het hokjesdenken waar je ver vandaan moet blijven. En vervolgens worden meestal drijfveren, motieven en gedragsvoorkeuren continu door elkaar gehaald. Daarnaast denken veel mensen dat iedereen begrijpt wat er bedoeld wordt met Rood gedrag. Pak je nu de theorie van DISC dan is rood iets anders dan wanneer je de denkhoeden van de Bono gebruikt, de kleuren van de Caluwé of Insights Discovery en binnen DISC zijn er ook meerdere verschillende kleurencombinaties die gebruikt worden om gedrag te duiden. Ook gebruiken Spiral Dynamics,Management Drives en IntoDrives wat niet over gedrag maar over drijfveren gaat de kleur Rood die daar weer net even een andere betekenis heeft. Kleuren gebruiken, vereenvoudigt complexe begrippen maar het is van groot belang dat je zeker weet dat je dezelfde taal gebruikt als jouw gesprekspartner. Soms is het heel duidelijk wat de verschillen zijn maar ook vaak zijn het detail verschillen toch heel belangrijk kunnen zijn.
Kortom, wil je iets met kleuren en gedrag… ? Dan denk ik dat je een slimme keuze maakt. Het vergroot namelijk het bewustzijn in de groep waarmee je veel betere keuzes kan maken die tot meer rendement leiden. Maar kies heel bewust voor een duidelijke taal die je binnen het team eigen maakt door gezamenlijk dezelfde uitgangspunten te hanteren. Wil je hier eens over van gedachten wisselen neem gerust contact op.