Waarde creatie versus omzet

Werk als zelfstandige is heel erg leuk. Geen baas, leuke opdrachtgevers, fijne cursisten, zelf koers uitzetten en een directe link tussen inspanning en inkomsten. Ik richt me altijd op twee doelen:

  1. Het bouwen van een duurzaam merk
  2. Het leveren van optimale dienstverlening aan klanten

Deze twee doelen kan je ook omzetten in:

  1. Waarde creatie
  2. Cash-flow / Omzet

Het eerste doel is een langer termijn doel, waarbij er continu geïnvesteerd wordt in betere zichtbaarheid, opbouwen van een netwerk, leveren van goede nazorg etc.

Het tweede doel is veel concreter, gewoon met goede dienstverlening zorgen voor inkomsten.

Soms zijn er perioden dat het eerste doel erg veel tijd vraagt. Dan werk je aan de zaak in plaats van in de zaak. Veel investeren leidt in veel gevallen tot relatief weinig cash flow op dat moment.

Je hebt ook perioden dan ben je goed declarabel en werk je vooral veel in de zaak, waardoor het continu bouwen aan de zaak wel eens achterwege blijft.

Dit levert voor een zelfstandige zonder personeel altijd een dilemma op.  Samenwerken met andere zelfstandigen is een goed middel om minder last van dit dilemma te hebben. Momenteel vind ik in de coöperatie HetTrainingsbureau.nl het bewijs dat door de samenwerking met name het eerste doel veel constanter aandacht krijgt. En een sterker merk zorgt voor een grotere continuïteit qua omzet.

Gun je deze tip ook aan anderen? Deel hem dan alsjeblieft. Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Pin on Pinterest
Pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *