Daar staat hij, 9 jaar oud met zijn rapport in zijn handen trots voor opa en oma.
De school heeft het systeem van cijfers uitgeschakeld omdat dat zo oordelend is. Het is vervangen door vijf bolletjes. Ofwel het systeem is vereenvoudigd van een schaal van tien naar een schaal van vijf.
Het rapport was geweldig, op twee van de negen meetpunten stonden vijf bolletjes ingekleurd. Vier van de negen hadden vier bolletjes. Twee hadden drie bolletjes en één meetpunt had twee bolletjes.
Oma bekijkt het rapport en, zoals oma’s dat vaker doen, geeft hem een compliment dat hij zo goed zijn best doet. “Volgende keer nog een beetje beter je best doen voor ….” (de twee bolletjes). Direct gevolgd door de wijze woorden; “ach de resultaten zijn nu nog niet zo heel belangrijk, het is belangrijk dat je je goed voelt, dat je plezier hebt en dat je netjes luistert”.
Opa neemt het rapport door en tot ieders verbazing zegt hij het volgende. “Wow, wat een prachtig rapport, en man wat ben je goed in de twee vakken waar vijf bolletjes voor staan. En wat ongelofelijk jammer dat je daar beter in bent dan ze op school zouden willen. Je hebt namelijk het hoogst haalbare nu al bereikt. Maar jongen… laat je niet gek maken zoals ik vroeger gedaan heb. Ik was slecht in rekenen, moest daarom vooral veel rekenen, ik vond school niet meer leuk en ik kon geweldig tekenen. Dat mag ik nu pas weer doen, na mijn pensioen. En echt ik was waarschijnlijk een hele blije goede tekenaar geworden maar mijn leven lang heb ik hard mijn best moeten doen om een matige rekenaar te zijn.
Vind je het vak leuk waar je zo goed in bent?”
Het jongetje antwoordt: “Ik vind er eigenlijk niets aan, het is veel te makkelijk, maar gelukkig kan ik over dit onderwerp inmiddels heel veel interessante filmpjes op de computer vinden. En die vind ik wel heel leuk, maar op school…. bleh saai. En ik mag van mamma pas weer op zoek naar filmpjes over … als ik mijn saaie bijles huiswerk voor de twee bolletjes af heb.”
Opa kijkt hem even ondeugend aan, en zegt: “Wat een vervelende moeder, maar ik denk dat ze het niet helemaal snapt. Misschien kan je haar een beetje helpen. Want jij wil natuurlijk niet veel tijd aan dat huiswerk zitten. Heb je een idee hoe je met zo min mogelijk werk daar een bolletje bij zou kunnen krijgen zodat je heeeeel veel tijd overhoudt om te besteden aan de vijf bolletjes..”