Professioneel of goeie business

Wat overkomt me ineens, er gebeuren zo veel leuke dingen op dit moment. De rem is er van af. De rem van de voorzichtigheid. De rem van het nodig hebben van de bevestiging van anderen. De rem van het willen opvolgen van elk advies. Ik heb geen idee hoe het komt, is het de nieuwe tijd of is het iets van alle tijden? Hierover laat ik me graag adviseren door iedereen om vervolgens daar verder weer mijn eigen conclusies uit te trekken.

Waar heb je het over hoor ik je denken?

Ik zal je even meenemen. Gisteren lanceerde ik mijn eerste E-boekje. Het is eigenlijk nog niet af, en toch heb ik het op de planken gelegd met de boodschap, het is nog niet af. Het is frappant om te zien dat, als je vermeld dat het nog niet af is, heel veel mensen zich aanbieden als tegenlezer. Goed bedoeld maar tegelijkertijd een potentiële rem op het daadwerkelijk lanceren van iets. Vooral omdat de aanbiedingen gedaan worden door mensen die zelf ook vol zitten vol ideeën, mee willen creëren en dit zorgt vast en zeker voor een nog beter product als het gelanceerd wordt. Maar dezelfde feedback en informatie kan je ook krijgen van de fans en klanten van het eerste uur. Degene die het boekje koopt, commentaar levert en vervolgens ziet of hoort dat zijn of haar commentaar gewaardeerd en gehonoreerd wordt met aanpassingen. Met deze klant krijg je een innige relatie.

De ontwikkeltijd moet korter, de lancering moet sneller en verbeteren kan ook in ongoing business. Dit inzicht heeft er toe geleidt dat er een prachtige Iphone gelanceerd is, met beperkingen maar ook met veel functionaliteiten. De commentaren van gebruikers zijn aangehoord en even later kwam de II, ook die was niet perfect en we zijn nu aangekomen bij de, zo ik begrepen heb flexibele Iphone 6. Word van microsoft was niet het beste programma maar wel gewoon gelanceerd op een moment dat de makers het goed genoeg vonden. We kunnen allemaal zien hoe Microsoft gegroeid is door elke keer te luisteren naar klanten, een paar dingen aan te passen en samen met de klanten te groeien. Hadden ze toen gewacht op de perfecte tekstverwerker dan waren ze al lang failliet, en had een ander deze rol overgenomen. Geen professionaliteit in ogen van velen maar wel goeie business.

Er zijn mensen die foutloos professioneel noemen. Maar als je foutloos wilt produceren gebeurt er niets, dan huur je ontzettend veel dure consultants in die je voortdurend van advies voorzien. Leuk, veilig en je product wordt geweldig. Maar ondertussen heeft je klant geen mogelijkheid om je te helpen om het product of de dienst echt te optimaliseren. Vaak zie je dan ook dat de klant al voor een andere minder perfecte partij gekozen heeft. Het is dus blijkbaar beter voor de business om niet naar professionaliteit (lees extreme perfectie) te streven voor je de interactie met je klant aangaat. Ik ervaar dat gewoon je ding doen, met liefde voor je klant, liefde voor jezelf en in de acceptatie dat het niet meteen perfect is veel beter is voor de business. Nu ik dat ontdekt heb gaat er een wereld voor me open. Ik schrijf mijn blogs, publiceer ze direct, vaak nog met schoonheidsfoutjes. Lezers vallen daarover geven commentaar en ik pas ze aan. Volgende lezers krijgen een iets beter stuk maar zij zijn geen mede eigenaar van het stuk. De aanpassers zijn betrokken. Je moet natuurlijk wel wat te melden hebben. Maar ook dat kent verschillende niveaus. Wat voor de één wereldnieuws is weet de ander al lang. Doordat ik door blijf produceren ontstaat er vanzelf ervaring. Die ervaring zorgt er voor dat de technische kwaliteit van het werk steeds toeneemt. Met name omdat de feedback iedere keer wordt geïmplementeerd. Niet vanuit de visie “wat erg dat het fout ging” maar vanuit de visie “wat fijn dat het nog beter kan”.

Het les geven op de Hogeschool heeft me dat inzicht ook gegeven, als ik een business model bespreek met studenten is dit voor velen de eerste keer dat ze geconfronteerd worden met dat model. Op dat moment hoef je er als docent nog niet alles van te weten. Kennis is namelijk overal beschikbaar in de huidige maatschappij. Alle kennis vergaren voor je begint is onmogelijk. Dus gewoon beginnen, delen, spelen en zo groeien.

De angst voor de imperfectie heeft lang als rem gefungeerd. Hij zal me nog wel eens tegenhouden. De ervaring van het snel lanceren, gewoon doen, imperfect durven zijn terwijl je weet waar je waarde toevoegt geeft zo veel meer energie, levert meer resultaat op en past volgens mij in de tijd van nu.

Betweters en muggenzifters, blijf alstjeblieft kritisch op me, ik heb jullie nodig, ik luister naar jullie al denk je vaak van niet. Maar ik wacht niet met de actie, tot het perfect is. Ik pas aan waar ik denk dat het nuttig is en sommige foutjes accepteer ik gewoon.

Gun je deze tip ook aan anderen? Deel hem dan alsjeblieft. Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Pin on Pinterest
Pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *