Proces en mens

Als bedrijf wil je constante kwaliteit leveren. Hiervoor is het belangrijk dat je een organisatie opbouwt met processen waarin checks en balances zitten. Deze processen dienen er voor om je klant een voorspelbaar product of dienst te leveren zodat je zekerheid kan garanderen. Het proces is ingericht om de foutkans zo klein mogelijk te maken. Naarmate je materie meer risico’s met zich mee brengt is het uitsluiten van fouten belangrijker.

Nu werk je in een omgeving met mensen. Mensen zijn geen robots, ze zijn niet te programmeren, ze hebben geen constante kwaliteit en ze zijn in staat om vernieuwingen en veranderingen te realiseren.

Hoe krijg je het dan voor elkaar dat de menselijke factor maximaal rendeert in je organisatie. In het verleden in de machine bureaucratie was de mens een verlengstuk van de machine en deze kon je aansturen met een soort meet en regel systeem. Alles gericht op het zo optimaal efficiënt produceren van hetzelfde product of dezelfde dienst. Routine was regel. Deze routine kunnen machine’s en robots veel beter, goedkoper en efficiënter uitvoeren dan mensen.

Mensen zijn dus niet meer nodig voor dat werk waar mensen eigenlijk helemaal niet goed in zijn. Gelukkig ontstaat er hierdoor ruimte om de creatieve mens een plek te geven in het systeem. Het verbeteren, optimaliseren en vernieuwen van processen kan een mens uitstekend. Ook het vinden van oplossingen waar het basis systeem faalt kan de mens fantastisch. Een kenmerk hiervan is echter wel, …. de ene keer gaat het goed, en de andere keer mislukt iets. Die mislukkingen zijn stappen op weg naar het goede. Reflectie en openheid over mislukkingen zonder schaamte en zonder angst helpen om te groeien. En zo dragen mensen die zich vrij voelen om te mogen falen bij aan het verminderen van faalkosten en aan het optimaliseren van “foutloze” systemen. Om foutloos te kunnen worden moet het dus toegestaan zijn om fouten te maken.

Gesprekken en dialogen zonder oordeel zijn nodig om dit te realiseren. Heb jij het al voor elkaar om een cultuur te hebben waarin fouten maken mag, zolang de fouten een bijdrage leveren aan een foutloos proces? Of werk jij nog met de schandpaal?

Gun je deze tip ook aan anderen? Deel hem dan alsjeblieft. Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Pin on Pinterest
Pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *