Op welk niveau, of beter in welke dimensie werk je?

Al jaren werk ik als trainer en het valt me op dat er nog regelmatig misverstanden zijn tussen trainers, opleiders, opdrachtgevers en cursisten over de vraag wat een goede training is.

Steeds vaker wordt ik me bewust dat de invloed van het bewustheidsniveau een grote rol speelt in de misverstanden.

Om het oordeel over niveaus achterwege te laten spreek ik liever over dimensies.

De Concreet Fysieke dimensie

Denk hierbij aan de lichamelijke beheersing. Voorbeelden;”met vier borden tegelijk lopen, een dans leren beheersen, een stuk hout bewerken etc..” Voor deze zaken is het van belang dat je een goed voorbeeld moet kunnen reproduceren. Het aanleren van een beweging vraagt vooral veel praktische training. Goede voorbeelden van een trainer die de techniek zelf goed beheerst is hierbij heel vaak wens van de cursist. Daarnaast moet de trainer ook in staat zijn om te herkennen waar de bottlenecks in het leerproces zitten. De trainer levert voorbeeldgedrag en trainingsschema’s om het in de praktijk toe te kunnen passen.

De Concreet Cognitieve dimensie

Denk hierbij aan het beheersen van kennis en praktische cognitieve vaardigheden. Voorbeelden: “Een berekening kunnen maken, Weten welke wet en regelgeving er is op het gebied van voedselveiligheid, Weten aan welke voorwaarden een goede arbeidsovereenkomst moet voldoen, Een kostprijsberekening kunnen maken, Informatie over de schilderijen in het Rijksmuseum kunnen vertellen”

Binnen deze twee gebieden is het expertniveau van de trainer op inhoud / vaardigheid van groot belang in de ogen van de opdrachtgever.

Gaan we een laagje dieper dan kom je uit bij de volgende twee dimensies

De Abstract Fysieke dimensie

Hierbij is het minder relevant om exact met vier borden te kunnen lopen maar hierbij verdiep je je meer in de anatomie en ga je op zoek om het systeem onder de bewegingen te snappen. De inhoud is minder concreet en de leerweg is complexer. Hierbij is de werkelijke beheersing van een techniek door de trainer niet per definitie noodzakelijk als er maar wel beheersing van een vergelijkbare techniek is. Kennis over de instrumenten waarover beschikt wordt is wel belangrijk. Een goede hockeyer met inzicht zou een voetballer op dit gebied wellicht beter kunnen trainen dan een goede voetballer zonder inzicht.

De Abstract Conginieve dimensie

Hierbij moet je denken aan het plaatsen van zaken in een bredere context. Een website bouwen doe je op abstract niveau door te bepalen wat waar waarom moet staan. Hierbij combineer je diverse zaken vanuit marketing, de organisatievragen en het programmeren tot een geheel. Verbanden leggen tussen diverse kennisvelden is hiervoor belangrijk en dat is een heel ander gebied dan daadwerkelijk een programmeertaal kennen.

Naast de vier genoemde zijn er nog meer filosofische dimensies en meer spirituele dimensies te benoemen alsmede ook de meer integrale dimensies en de ondersteundende dimensies. Kortom er is een woud aan insteken die je kunt kiezen als trainer, een woud aan insteken waar je als cursist of als opdrachtgever van uit kunt gaan. Dit leidt eenvoudig tot misverstanden. Een trainer in websites maken die geen verstand van PhP code heeft zou wel eens een hele goede kunnen zijn die slecht het vertrouwen wint bij concreet cognitief ingestelde cursisten. Vooral als er vooraf geen helderheid is geschapen omtrent de verwachtingen.

Tip, als je investeert in training en opleiding, denk dan ook na over de dimensie.

Gun je deze tip ook aan anderen? Deel hem dan alsjeblieft. Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Pin on Pinterest
Pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *