Het kan altijd beter

Soms krijg je tegenstrijdige geluiden. De ene persoon is laaiend enthousiast over iets wat je hebt gedaan en de volgende persoon is uiterst negatief over exact hetzelfde. Als trainer maak je dat zeker regelmatig mee. De eenvoudige verklaring ligt er in het feit dat mensen verschillen. De ene persoon houdt van stevige harde aanpak met heftige confrontaties en een hoop “harde” humor en de ander houdt van een voorzichtige liefelijke aanpak.

Het gegeven dat de reactie van de ander niets te maken heeft met mij maar alles met zijn of haar perceptie maakt het eenvoudig om met de negatieve reacties om te gaan. Als je jezelf niet aangevallen voelt maar in plaats daarvan verdiept in de belevingswereld van de ander gebeurt er iets magisch. Je leert veel meer over het effect van je eigen gedrag op de ander. Hierdoor wordt je nieuwsgierig naar meer. Dus het uitvragen van de ander over “het waarom” van zijn of haar negatieve oordeel levert enorm veel informatie op. Zelf kan je kiezen welke stukken van de feedback je wilt gebruiken om ander gedrag aan te leren.

De dag dat ik ontdekt heb dat kritiek op mij een bron van inspiratie om te leren is veranderde dat mijn professionele houding. De angst om te falen verdween en de verbindingen met mijn criticasters zijn enorm verstevigd.

Elke dag, ontdek ik wel weer iets waardoor ik weet dat het nog beter kan. Snel invoeren van de verbeteringen levert positieve energie en groei op. Druk maken over waarom ik gefaald heb levert negatieve energie en geen verbetering op.

Het kan altijd beter!

Dit is in verhalende vorm mijn tip van deze week, “Ontvang kritiek als cadeau en je wereld verandert.”

Gun je deze tip ook aan anderen? Deel hem dan alsjeblieft. Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Pin on Pinterest
Pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *