Communizeuren

Communicatie tussen mensen gaat soms goed. Je hebt dan meestal te maken met mensen die of, elkaar goed kennen, of de materie goed kennen waar het over gaat, of die dezelfde stijl van communicatie hebben. Maar laten we eerlijk zijn meestal gaat er wel iets mis.

Als er iets mis gaat eindigt het al snel in communizeuren. Communizeuren heeft altijd zijn oorsprong in het niet begrijpen van elkaar, en nog belangrijker het niet begrijpen van het feit dat je elkaar niet begrijpt.

Ok dit wordt lastig, ik zal het toelichten met een voorbeeld.

Jan vraagt: ” Heeft er nog iemand zin om mee te gaan naar de netwerkbijeenkomst aanstaande vrijdag.”

Petra antwoordt: Ja

Jan leidt hieruit af dat Petra mee gaat. Maar Petra heeft van Erik gehoord dat Danielle wel zin heeft om vrijdag wel mee te gaan, echter kan ze helaas niet omdat ze een belangrijke vergadering voorzit.

Feitelijk heeft Petra gelijk met het beantwoorden van de vraag, de intentie van de vraag was echter anders. Jan had hier beter kunnen vragen “Wie gaat er vrijdag met me mee?”

Op zich is hier nog niets mis mee, maar het gevolg van deze situatie uit zich vaak in irritatie. Als de irritatie niet uitgesproken wordt wordt de ergernis groter. Als hij wel uitgesproken wordt maar er niet geluisterd wordt stopt degene die zich irriteert na verloop van tijd. Of de ander vervalt in communizeuren. Dat communizeuren kan een herhaling van uitspreken van irritatie zijn zonder dat de ander zich openstelt. Het kan ook communizeuren naar anderen worden waar na verloop van tijd bevestiging gevonden wordt.

Dus stop met communizeuren, en start met uitspreken en luisteren. Tenminste als je de werksfeer en het gezamenlijke rendement belangrijk vindt.

 

 

Gun je deze tip ook aan anderen? Deel hem dan alsjeblieft. Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Pin on Pinterest
Pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *