Beoordeling en effect

Als trainer ben ik altijd bezig met het realiseren van een bepaald effect. Soms wil ik dat iemand over een bepaald onderwerp gaat nadenken zodat er bewustheid gecreëerd wordt, soms wil ik de dialoog tussen mensen op gang brengen en soms wil ik dat iemand iets aanleert.

Daarnaast ben ik als trainer ook een podiumdier die voor het oog van het publiek (de cursisten) mijn kunstje doe.

Elke keer wordt ik in deze twee rollen door de cursist, en door de opdrachtgever beoordeeld.

Soms zit er een behoorlijke tegenstrijdigheid in de twee uitgangspunten. Als ik een hele hoge beoordeling van de cursisten krijg omdat men een leuke prettige middag gehad heeft wil dat niet per definitie zeggen dat er wat geleerd is. Andersom kan het ook. Ik kan mezelf nog een trainer herinneren waar ik 20 jaar geleden een training van gehad heb. Deze persoon heb ik toen in mijn beoordeling een 4 gegeven omdat ik haar behoorlijk irritant en kinderachtig vond. Nu 20 jaar later weet ik dat ik, juist omdat ik me zo geïrriteerd heb ontzettend veel geleerd heb.

Kijk dus altijd een stap verder dan alleen de vraag of het gewaardeerd is maar toets vooral of het beoogd effect bereikt is.

Gun je deze tip ook aan anderen? Deel hem dan alsjeblieft. Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Pin on Pinterest
Pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *