Verkopen is aan het einde van zijn lifecycle

Wat???

Nee, dat kan niet….

Je hebt gelijk, we moeten nog steeds verkopen, en we moeten nog steeds marges halen in het bedrijfsleven om de continuïteit voor morgen te realiseren. En toch durf ik de bewering aan dat het pure verkopen aan het einde van zijn lifecycle aan het komen is.

Wat is er aan de hand? Alles wordt steeds transparanter. Er ontstaat steeds meer co-creatie en we zitten in een wereld van overvloed in plaats van schaarste.

Dit vraagt nogal wat aanpassingen in ons systeem. Alles wat je nodig hebt kan je momenteel voor niets krijgen, dus waarom zou je er voor willen betalen?

Voor niets? ja absoluut voor niets…..

Om te beginnen, ga eerst even naar de supermarkt voor je gratis kopje koffie. In de meeste gevallen ligt er nog een plak kaas, een plak worst en of wat nieuwe koekjes klaar om geproefd te worden. Je hebt dus geen kosten aan jouw ontbijt.

Vervolgens vertrek je naar de bibliotheek waar je voor niets het internet op kan. Dan zijn er nog diverse werkplekken te vinden waar je voor niets kunt lunchen en voor het avondeten hoef je helemaal niet ver weg, kijk op het internet voor netwerkbijeenkomsten die om 17.00 uur beginnen en je kan je vaak voor niets te goed doen aan allerhande snacks en hapjes.

Oh ja dan nog het overnachten….

En ook dat is voor niets te regelen. Regel een oppasadres om op de kinderen van een ander te passen en je mag waarschijnlijk gewoon blijven slapen. Kortom, het leven hoeft helemaal niets te kosten als je slim genoeg bent.

En eigenlijk komt het hier ook op neer, kosten en opbrengsten staan voor velen zo centraal maar het draait om leven. Dit kan je op een aantal manieren doen. Vanuit het idee dat jij consument bent of vanuit het idee dat je producent bent of vanuit het idee dat je vormgever bent.

De eerste is inactief, puur consumeren zonder waarde toe te voegen blijkt niet zo goed te zijn voor je gezondheid. Echter het kan en mag jouw keuze zijn. Toch zie ik dat gezonde mensen dit slechts tijdelijk volhouden, en dan willen ze weer iets betekenen.

De tweede is afhankelijk actief, als je productief wilt zijn kan dat als producent van diensten of producten. Het lastige is hierbij dat je niet zelf aan het roer staat en dat je een opdrachtgever nodig hebt om jouw koers te bepalen. Zo lang we het huidige economische systeem hebben blijft dit een prima manier van leven, met de nodige zekerheden.

De laatste, als vormgever aan de slag is spannend, duurzaam en tegelijkertijd zeer onzeker. Juist die onzekerheid creëert zekerheid. Als vormgever creëer je waarde, die waarde moet je zichtbaar weten te maken. Zorg dat anderen zien welke waarde je toe te voegen hebt. Zorg dat je dat op een geloofwaardige manier doet en hoe consequenter je hier in onzekere tijden mee omgaat hoe groter de zekerheid wordt dat men jou weet te vinden om jouw toegevoegde waarde. En weet je… mensen en organisaties hebben daar best een beetje geld voor over. Zo verander je de onzekerheid in duurzame zekerheid.

NB. Wil je bewust werken aan het zichtbaar maken van jouw waardetoevoeging praat dan gerust eens met een business coach.

Gun je deze tip ook aan anderen? Deel hem dan alsjeblieft. Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Pin on Pinterest
Pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *