KPI’s zijn vaak killers van plezier en innovatie

Heb je ook zo’n helder verhaal mee gekregen van jouw baas? Exact vastgelegd waar je aan het einde van het jaar op afgerekend wordt. Mooi vastgelegd in prestatie indicatoren met targets en meetbare resultaatgebieden.

Heb je zelf de doelen van de medewerkers die onder jou vallen ook scherp vastgelegd in eindtermen. Helemaal goed vastgelegd en gekoppeld aan een beoordelingssysteem.

Als je uitgaat van een volledig beheerst meetbaar systeem waarin de mens een radartje is in het geheel heb je natuurlijk een prachtig instrument in handen.

Helaas…., organisaties veranderen, markten veranderen, de complexiteit neemt toe en op het moment dat je de indicatoren helder hebt is de realiteit dusdanig veranderd dat ze niet meer relevant zijn. En dan wordt je toch afgerekend op de achterhaalde indicatoren…

Daarnaast leiden individuele KPI’s vaak tot sub-optimalisatie. Afdeling A doet het goed omdat ze intern beter over de budgetten onderhandelen dan afdeling B. De opbrengsten vallen dus bij afdeling A en de kosten bij B. Heel vaak hoor ik mensen vanuit grotere organisaties zeggen dat ze weer een significant bedrag hebben verdiend. Bij navraag blijkt er wat geschoven te zijn met interne budgetten. Ik noem dat schuiven met Mickey Mouse geld.

De interne verantwoording, en de interne onderhandelingen leiden af van het klantbelang en van het belang tot werkelijk waarde toevoegen.

Let dus heel goed op als je KPI’s vast stelt. Maak ze vooral niet te financieel maar richt je veel meer op kwalitatieve begrippen. Geef de kernwaarden een centrale rol en zet waardetoevoeging centraal. Oh ja en maak van plezier en innovatie ook een KPI dan los je het mogelijke probleem gewoon op.

 

 

Gun je deze tip ook aan anderen? Deel hem dan alsjeblieft. Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Pin on Pinterest
Pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *