Hoe zorg je er voor dat je niet irritant gevonden wordt?

Elk team heeft er wel één, een irritante onrust stokende vervelende figuur. Het lijkt wel of er een wet is dat je gewoon niet zonder kan. Het lastige is dat de irritante personen vaak ook eigenschappen hebben die sterk gewaardeerd worden. Maar ze blijven een hoop energie kosten en dat is jammer.

Ik heb eens om me heen gekeken en geobserveerd welk gedrag over het algemeen irritant gevonden wordt. Het gekke is dat dit gedrag redelijk universeel is. De mate waarin de irritatie gevoeld wordt is overigens wel sterk verschillend per persoon.

Irritatie nummer 1.

Gebrek aan authenticiteit. Dit is veelal de bron van alle overige irritaties. Op het moment dat je niet precies weet wat je wilt, wie je bent, waar je voor staat, wat je graag doet en waarom je het doet kan je heel hard werken om te voldoen aan het beeld waarvan jij denkt dat anderen dat van je verwachten. Je zal hier echter nooit echt in slagen.

Irritatie nummer 2.

Gebrek aan openheid en oprechtheid. Deze openheid en oprechtheid wordt makkelijker als je voldoende vertrouwen in jezelf hebt. Als je je onafhankelijk op kan stellen in relaties. Dus als je het lef hebt om ook moeilijke boodschappen te
vertellen, zonder je bezwaard te voelen en zonder de ander te willen veranderen.

Irritatie nummer 3.

Wijzen naar een ander en schuld buiten jezelf leggen. Het is vaak veel beter om, ook al zijn er altijd externe factoren aan te wijzen die invloed hadden om de verantwoordelijkheid te nemen voor wat je wel en niet doet. Een keer sorry zeggen kan echt geen kwaad. Je hoeft niet perfect te zijn.

Irritatie nummer 4.

Het niet nakomen van afspraken. Vooral als je daarnaast ook nog verzuimd hierover te communiceren. Mensen die hier moeite mee hebben maken vaak te veel afspraken, willen te veel mensen pleasen en komen daardoor in de knoop omdat ze net als iedereen ook maar vierentwintig uur in een dag hebben. Een andere oorzaak die ik vaak zie is dat mensen te sterk op de inhoud gefocust zijn en daardoor verzuimen om anderen er bij te betrekken. Het probleem wat je wilt oplossen blijkt bijvoorbeeld veel complexer te zijn, waardoor het technisch gewoon niet haalbaar is om de afspraak na te komen. Harder werken, zonder te communiceren lost vaak niets op. In zulke gevallen is het beter om snel aan de ander te laten weten dat het niet gaat lukken. Vertel dan de reden. Meestal komt de oplossing dan een stuk sneller.

Irritatie nummer 5.

Consequent niet luisteren. Met niet luisteren bedoel ik geen aandacht schenken aan hetgeen de ander zegt, vindt en voelt. Maar alleen maar aanhoren en vervolgens er niets mee doen of geen response te geven op hetgeen je gehoord hebt. Het is beter om echt te luisteren. Mocht je het oneens zijn met zaken laat dan wel weten dat je de boodschap begrepen hebt maar dat je een andere mening, of visie hebt.

Irritatie ontstaat dus voornamelijk als je een onrealistisch zelfbeeld hebt. Een te hoog zelfbeeld of een te laag zelfbeeld. Het ontstaat als je bang bent dat je niet goed genoeg bent, als je perfect moet zijn en als je niet kunt omgaan met tegenslag. In sommige gevallen heeft het niets met je zelfbeeld te maken maar alleen met je communicatievaardigheden. Vraag hierom regelmatig om feedback en luister er naar, met name om de feedback te begrijpen.

 

 

 

Gun je deze tip ook aan anderen? Deel hem dan alsjeblieft. Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Pin on Pinterest
Pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *