Doe je het wel of doe je het niet……

 

Ze loopt door de supermarkt. Er staat een schaal met plakjes kaas, ze neemt een stukje en loopt door. Even later is er een proeverij van een nieuwe diepvriesmaaltijd, ze neemt een bakje en eet het op. Nog iets verder in de supermarkt staat een promotiestand van candy bars, ook hier neemt ze er een en ze loopt verder. Dan volgt er een nieuwe frisdrank die gepromoot wordt en wederom gaat ze verder. Zonder iets in haar mandje te stoppen loopt ze de supermarkt uit.

Enkele meters verderop is nog een supermarkt en opnieuw gaat ze voor de gratis proeverijen, en na zes supermarkten heeft ze voor niets gegeten. Zo gaat het dag aan dag, en inderdaad je hebt geen geld nodig om te overleven.

Op de hoek van de straat staat een straatartiest. Hij speelt op een saxofoon. Af en toe loopt er iemand langs die een muntje in zijn saxofoonkoffer gooit en aan het einde van de dag heeft hij net voldoende om opnieuw te overnachten.

Hij is een ambitieus artiest, speelt overal waar het maar kan om in de kijker te komen. Iedereen geniet, maar niemand huurt hem in. Er is voldoende gratis aanbod. Zakelijk is hij niet zo sterk, de tune die hij gecomponeerd heeft klinkt dagelijks op de radio, iemand anders heeft die tune verkocht. Hij weet niet eens meer wie.

Er gaan behoorlijk wat uren zitten in het leveren van bewijs dat je goed genoeg bent als zelfstandig professional in een creatief vak. Het aantal free consultancy uren is vele malen groter dan menigeen denkt. Vooral voor de zelfstandige die alleen werkt is dit nogal eens een sloper voor de echte business. Elke keer op hoop meer de proeverij aanbieden aan iemand die gewoon van supermarkt naar supermarkt gaat.

Het verhaal heeft twee kanten, niet iedereen die proeft is als de dame die nooit iets koopt. Proeven kan wel degelijk leiden tot langdurige relaties. Als mensen alleen maar proeven is het niet goed voor je zelfvertrouwen, het wordt steeds moeilijker om je rug recht te houden en een fatsoenlijke prijs te vragen. Samenwerken met anderen loont in dit geval. Je kan stukjes laten proeven, en je kan er ook voor kiezen om de proeverij ook te laten betalen. Garanties geven werkt ook, of consequenties verbinden aan de proeverij. Let goed op de machtsverhouding en kies je klanten.

Onderstaand filmpje is een mooie weergave van mensen die duidelijk maken dat een zakelijke houding en het vragen van een faire prijs veel normaler is dan veel (vooral kleine) ondernemers vaak denken.

Als je je perspectief wijzigt, veranderen je mogelijkheden. Wijs niet met het vingertje geef geen schuld aan de ander maar spreek je klant wel aan op eerlijke business.

Gun je deze tip ook aan anderen? Deel hem dan alsjeblieft. Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Pin on Pinterest
Pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *